Sport és a tanulás
Miért fontos már kis korban elkezdeni a mozgást?
Kisgyermekként sokszor ábrándozunk arról, milyen jó is lenne ügyesnek, bátornak, kitartónak lenni... Olyannak, akire mindenki felnéz... Szinte nincs is olyan gyermek, akiben ez a motiváció meg ne fogalmazódna. Sajnos ez legtöbbször tényleg csak ábránd marad, mert környezetüktől nem kapják meg a megfelelő támogatást: "ez nem neked való", "inkább tanulj", "iskola után pihenj" - ezekkel a mondatokkal egy életre elveszik a szülők a gyerek kedvét a mozgástól. A sport nem büntetés, a sport nem elfecsérelt idő...
Milyen felnőtt lesz abból a gyermekből, aki a testnevelés órák 90 % alól felmentett volt, életében nem futott 100 m-nél többet, rosszul van bármilyen fizikai kihívástól, és messze elkerüli a vizet, strandokat, mert annak idején féltették? Miért van az, hogy valaki minden télen és ősszel beteg, mindig elkapja minden vírus, többet hiányzik az iskolából, mint amennyit jár? Miért van az, hogy valakinek állandóan fáj a feje, sápadt és fáradékony? Miért van az, hogy valaki kicsattan az egészségtől, fejlett, korához képest megfelelő izomzattal rendelkezik, és könnyedén veszi a korával járó akadályokat? A válasz: ÉLETMÓD. Életmódunk alapvetően meghatározza egészségi állapotunkat, a hozzáállásunkat, külsőnket. Aki idejében elkezd "aktívan" élni, sokat tesz önmagáért.
A sport hozzásegít ahhoz, hogy szellemi adottságainktól függően a tőlünk telhető legjobb tanulmányi eredményt érjük el. Ez a magyarázata, hogy a sportoló (rendszeres mozgástevékenységben részt vevő) diákok tanulmányi átlageredménye általában jobb, mint a nem sportolóké.
A sport tanulást segítő hatásában látványosan nyilvánul meg nevelő ereje. A sport a valóság tiszteletére, többek között valós önértékelésre nevel. Mindnyájan hajlamosak vagyunk magunkat, teljesítményünket „rózsaszínűbben” megítélni a valódinál. A sportban ez nem lehetséges. Ideig-óráig áltathatjuk magunkat, annál keservesebb az eszmélés a mérhető eredmények hatására. A sportban megszokott reális értékelés és önértékelés azután beépül személyiségünkbe és más területen is sajátunkká lesz.
A sport nevelő hatása a másik tiszteletében, legyen az csapattárs vagy ellenfél, is megnyilvánul.
A sport, a rendszeres testmozgás segít kialakítani életmódunk egészét, megtanít az idő gazdaságos felhasználására, fegyelmezett életvezetésre, a szabadidő megbecsülésére és tervszerű eltöltésére.
Többször említettem a sport és egészség összefüggésében, hogy a sport a teljes személyiséget formálja, a testi és lelki egészségre egyaránt kedvezően hat. Nem kétséges, hogy a fiatalkorban űzött rendszeres testedzés nagy jelentőségű egész életünkre nézve. Mégsem csupán ezek miatt a természettudományos módszerekkel is bizonyítható hatások miatt ajánlatos mindenkinek sportolni, hanem az élményt nyújtó, örömszerző hatások miatt is. Nincs talán még egy ilyen terület, melyben öröm és szórakozás, terhelésvállalás és tűrés, egészségfejlődés és még számos egyéb, együtt ritkán jelentkező tényező összetetten gazdagítaná életünket.
Bence Lilla